懷舊上癮,點歌也點上癮,這週就懷舊到底,繼續介紹我聽到卡帶斷掉的幾首歌,每首歌都有我的私密回憶。

我鍾情80年代英文動感舞曲,上一篇留言裡頭撞出轟(Wham)的代表作 Wake me up before you go go ,就是典型的80年代編曲,聽來就像【K歌情人】裡那首復刻80年代曲風的【Pop goes my heart】。


1、【Windflowers】1974年發行。在80年代流行是因為一系列的司迪麥口香糖廣告,它是其中一種顏色的廣告歌。

這支自製MV後面好像開始宣導拒菸,看菸帶來萎縮的牙齒,還有吸滿焦油的黑心肺。

司迪麥廣告太經典了,經典到今年東森新聞還特別專題報導80年代這類的懷舊廣告。

司迪麥的廣告當時有很多種版本,躲在數學公式後面的小女孩就是范曉萱,她剛出道就拍了橘色司迪麥。紅色司迪麥的經典廣告語:『我有話要說。』是何篤霖的出道作,流行這句口頭禪好一陣子。蔡燦得第一次露臉也在司迪麥,她演個小女孩剪了西瓜皮象徵成年儀式,黃色司迪麥的經典廣告語:『幻滅是成長的開始』。【Windflowers】是當時司迪麥的一首廣告歌。經典廣告語還有非常無厘頭的:『貓在鋼琴上昏倒了…』好像象徵以訛傳訛的意識型態。

司迪麥一系列的廣告拍得堪稱當時最時尚的作品,帶出最多青少年議題,括室友帶女人回來,用紅色司迪麥暗示另個室友先出去走走不要回來。所有廣告曲、廣告文案都讓人印象深刻,我當時的確覺得廣告人實在是超炫的行業。

2、下面這首海灘男孩(The Beach Boys)唱的【Kokomo】,曲子很妙,打開彷佛友種海風吹來的幻覺,用充滿島國風情的打擊樂器,聽起來好清涼。

【Kokomo】是1988年湯姆克魯斯的電影【雞尾酒(Cocktail)】主題曲。聽這首歌的時候我國三,期待長大後可以喝一口大人的雞尾酒。幾年後,我第一次喝的雞尾酒是大一學長姐調的雪中紅加蘋果西打,一邊喝,一邊想起這首歌。

3、【Moonlight Shadow】這首歌一開始就很high,我很喜歡主歌一進就像副歌的旋律,曲子聽起來很輕鬆愉快,歌詞卻很驚悚。很不搭。

這首歌是Mike Oldfield為了紀念披頭四成員約翰藍儂枉死而作的歌。1980年12月8日午夜,約翰藍儂在紐約自家前被他的死忠粉絲槍殺。1983年發行,由英國女歌手Maggie Reilly演唱,女主角似乎就是寫著約翰藍儂老婆洋子的感受。

歌詞如下,體驗一下另類驚悚的意境。
The last that ever she saw him
Carried away by a moonlight shadow
He passed on worried and warning
Carried away by a moonlight shadow.
Lost in a river last saturday night
Far away on the other side
He was caught in the middle of a desperate fight
And she couldn't find how to push through
The trees that whisper in the evening
Carried away by a moonlight shadow
Sing a song of sorrow and grieving
Carried away by a moonlight shadow
All she saw was a silhouette of a gun她看到的是一把槍的輪廓
Far away on the other side在遠遠的那一邊
He was shot six times by a man on the run他被一個男子連開六槍
And she couldn't find how to push through但她不曉得該如何是好
I stay I pray
I see you in heaven far away
I stay I pray
I stay I pray
I see you in heaven one day
Four am in the morning
Carried away by a moonlight shadow
I watched your vision forming
Carried away by a moonlight shadow
Star was light in a silvery night
Far away on the other side
Will you come to talk to me this night
But she couldn't find how to push Ihrough
I stay
I pray
I see you in heaven far away
Far away on the other side.
Caught in the middle of a hundred and five
The night was heavy but the air was alive
She couldn't find how to push through
Carried away by a moonlight shadow
Carried away by a moonlight shadow
Far away on the other side

4、【Total eclipse of the heart】,又是一首超心碎的歌…愛怎麼可以把人傷得這麼重…下面有知識+貼來的中英歌詞,可以一邊往下看。

Turn around, every now and then I get a little bit lonely and you're never coming round
走開,有時候我很寂寞,你卻從未到過我身邊
Turn around, every now and then I get a little bit tired of listening to the sound of my tears
走開,有時候我厭倦聆聽自己眼淚的聲音 
Turn around, every now and then I get a little bit nervous that the best of all the years have gone by
走開,有時候我很緊張,因為最美的時光已經遠去
Turn around, every now and then I get a little bit terrified and then I see the look in your eyes
走開,有時候我感到害怕,後來我看到你的眼睛
Turn around, bright eyes, every now and then I fall apart
走開,明亮的雙眼,有時候我心已碎
Turn around, bright eyes, every now and then I fall apart
走開,明亮的雙眼,有時候我心已碎

*And I need you now tonight And I need you more than ever
今晚,我需要你 我比以往更需要你
And if you'll only hold me tight We'll be holding on forever
如果你抱緊我我倆將永遠堅持下去
And we'll only be making it right Cause we'll never be wrong
我們最適合 不可能出錯
Together we can take it to the end of the line Your love is like a shadow on me all of the time
我倆可以一起堅持到最後 你的愛對我來說一直都像陰影
I don't know what to do and I'm always in the dark
我不知所措,永遠處在黑暗中
We're living in a powder keg and giving off sparks
我倆生活在火藥桶裡,卻擦出了火花
I really need you tonight
今晚我真的需要你
Forever's gonna start tonight
永恆將從今夜開始
Forever's gonna start tonight
永恆將從今夜開始

Once upon a time I was falling in love But now I'm only falling apart
很久以前,我曾墜入愛河,但現在的我卻已心碎
There's nothing I can do A total eclipse of the heart
我無能為力心已全蝕
Once upon a time there was light in my life But now there's only love in the dark
很久以前,我的人生充滿光明 如今,只有黑暗中的愛
Nothing I can say A total eclipse of the heart
我無話可說心已全蝕

Turn around, every now and then I get a little bit restless and I dream of something wild
走開,有時候我停不下來,夢見狂野的事情
Turn around, every now and then I get a little bit helpless and I'm lying like a child in your arms
走開,有時候我很無助,像孩子一樣躺在你懷裡
Turn around, every now and then I get a little bit angry and I know I've got to get out and cry
走開,有時候我很生氣,我知道應該出去走走,放聲哭泣
Turn around, every now and then I get a little bit terrified but then I see the look in your eyes
走開,有時候我感到害怕,後來我看到你的眼睛
Turn around, bright eyes, every now and then I fall apart
走開,明亮的雙眼,有時候我心已碎
Turn around, bright eyes, every now and then I fall apart
走開,明亮的雙眼,有時候我心已碎

**

5、Dickey Lee【9.999.999 Tears】又是數不輕的眼淚。有人難過流淚就是可以這麼輕快。

這首特別之處是:後面越唱Key越高…可以玩唱破音的遊戲。

6、我第一首學的80年代日文歌是松田聖子的【青い珊瑚礁】。
 
非常青春洋溢又清純的唱腔和表演,完全跟後期當媽的她完全不同。

松田聖子的英文非常好,為了進軍美國很認真的學英文,為了說出標準咬字的英文,她的舌根下方還動過手術,讓舌頭更靈活。出過好幾張英文專輯,下面兩首她的英文歌,是我最愛的兩首。這時期已經進入90年代。

7、【Hold on】

歌詞雖是安慰失戀,勵志但不心碎。難得有首這麼正向的打氣歌。

『我懂你的痛,千萬不要把自己綁死在這樣輪迴的情境,只有你有機會改變自己的生活…不要讓那個負心漢傷你的心…』
I know this pain Why do you lock yourself up in these chains?
No one can change your life except for you
Don't ever let anyone step all over you
Just open your heart and your mind
Is it really fair to feel this way inside?
[Chorus:]
*Some day somebody's gonna make you want to Turn around and say goodbye
til then baby are you going to let them Hold you down and make you cry
Don't you know? Don't you know things can change Things'll go your way
If you hold on for one more day
Can you hold on for one more day Things'll go your way
Hold on for one more day

You could sustain Or are you comfortable with the pain?
You've got no one to blame for your unhappiness
You got yourself into your own mess
Lettin' your worries pass you by
Don't you think it's worth your time To change your mind?
[Chorus:]*
I know that there is pain But you hold on for one more day and Break free the chains 
I know that there is pain
But you hold on for one more day and you
Break free, break from the chains
Some day somebody's gonna make you want to Turn around and say goodbye
Until then baby are you going to let them Hold you down and make you cry
Don't you know things can change Things'll go your way
If you hold on for one more day yeah
If you hold on
Don't you know things can change
Things'll go your way
If you hold on for one more day,
If you hold on
Can you hold on Hold on baby
Won't you tell me now
Hold on for one more day 'Cause
It's gonna go your way
Don't you know things can change
Things'll go your way
If you hold on for one more day
Can't you change it this time
Make up your mind
Hold on
Hold on
Baby hold on


8、另一首是男女對唱,松田聖子和 Donnie Wahlberg【The Right Combination】這首情歌,有夠纏綿,你和我是最完美的組合。



9、80年代一出道就超紅的酒井法子【夢冒険】。小時候哈過日的一定記得這首歌。

以前的玉女偶像歌手真得很厲害,一面唱歌還能一面維持清純到不行的可愛表情,一點都不猙獰!唯一的缺點是手腳動作不太協調。

10、最後一首,是第一位唱中文歌的日本歌手,千葉美加的【快樂神仙】

千葉美加是很有誠意的日本人,比Sunday Girls還早在台灣說國語、唱國語歌發片。我有買這張專輯。我曾一邊看茱德.狄弗洛的小說【今生只為與你相遇】一邊放這首歌,兩個回憶緊緊結合,只要一播這首歌,就好像站在歐洲的大草原。這首有冷門嗎?聽過的跟我相認一下啦~

以上是本週懷舊週80年代、90年代的十首經典英日文歌曲。
arrow
arrow
    全站熱搜

    abigmama 發表在 痞客邦 留言(79) 人氣()